Bu dünyada bilginin günümüzde olduğu gibi hızlı hareket edemediği oldukça uzun bir dönem var. O zamanlar öğretilerin ve sanatların bir coğrafyadan yola çıkıp, başka bir yerde meyve vermeye başlaması için nesiller üzerine nesiller geçiyordu ve usta çırak ilişkisi, bu yolculuğun temelinde yer alıyordu.
Geleneksel savaş sanatları üzerine şöyle kabaca bir araştırma yaptığınızda, Japon sanatlarının Çin’den etkilendiğini, Çin’e ise bu sanatların Hindistan’dan geldiğini görebilirsiniz. Elbette Hindistan’dan öncesi de var. Ancak takip edilebilir en eski öğretilerin peşine düştüğümüzde, ipin ucu çoğu zaman Hindistan’da düğüm olur.
Kalaripayattu, Savaş Sanatlarının Atası
O ipin ucunu Hindistan’ın sivri köşesine kadar takip ettiğimizde Kerala bölgesine varıyoruz ve karşımıza dünyanın en eski savaş sanatlarından biri olarak kabul edilen Kalaripayattu çıkıyor.
Kalaripayattu, 11.-12. yüzyıl civarında savaş alanlarında gelişen bir sanat. Kalaripayattu sistemi, silahsız dövüş için keskin refleksler geliştirmeye yönelik egzersizleri, dövüş tekniklerini ve Kerala bölgesine özgü çeşitli silahları bünyesinde barındırıyor. Elbette hareket tarzının hayvanlardan esinlenmesi sizi şaşırtmayacaktır. Kalaripayattu kelimesi ise Malayalam dilinden iki kelimeden oluşuyor. Kalari, eğitim alanı (dojo) veya savaş alanı anlamına geliyor ve Payattu ise savaş sanatı eğitimi demek.
Bakınız ne kadar da tanıdık detaylar var.
Her Kalaripayattu merkezi, yani kalari (tanıdık terimle her dojo) bir tapınak gibi oluyor. Çalışma alanının belirlenmiş ölçüleri var ve zemin, antrenman sırasında meydana gelen ufak yaraların tedavisine yardımcı olduğu söylenen özel bitkilerle karıştırılmış kırmızı bir kumdan oluşuyor.
Tabi ki kalarinin inşası yönlere dikkat edilerek yapılıyor. Giriş kapısı doğuya bakıyor. Poothara, Ganapatithara ve Guruthara gibi ritüel yapılar batıya bakıyor. Japon sanatlarındaki Kamiza’nın yerine burada bir üçleme var.
- Poothara, “Çiçek alanı” veya “çiçek zemin” anlamına geliyor. Yedi basamakla yükseltilmiş bir platform. Bu 7 basamak, geleneksel Hint tıbbı olan Ayurveda öğretilerinden geliyor ve insan bedenini oluşturan 7 katmanı (7 Dhatu) simgeliyor. Bushido’un da 7 kuralının olması tesadüf mü acaba? Basamakların tepe noktasında lotus şekilde bir figür var ve bireyin kalbini simgeliyor.
- Ganapatithara, “Ganapati’nin Alanı” engelleri ortadan kaldıran bir Hindu tanrısı olan Ganapati’ye tapınmak için ayrılmış bir bölüm.
- Guruthara ise “Guru’nun Alanı” anlamına geliyor. Kalarinin gurusuna, Kalaripayattu’yu koruyan ve bir nesilden diğerine aktaran öğretmene ya da öğretmenlere ayrılmış alan.
Kalaripayattu, her ne kadar geleneksel bir usta çırak ilişkisi ile ilerlese de, yetkin öğretmenlerin çalışılan teknikleri sürekli gözlemleyerek güncellemesi ve geliştirmesi de söz konusu. Bununla beraber eğitim 4 aşamada ilerliyor.
- Maithari – Vücut Kontrol Egzersizleri
- Kolthari – Tahta silahlarla pratik
- Ankathari – Metal silahlarla pratik
- Verumkai – Boş elle dövüş teknikleri
Kalaripayattu Silahları
- Urumi, uzun, esnek ve neredeyse kırbaca benzeyen bir kılıç. İki kenarının keskinliği ve kırbaç gibi hareket edebilmesi sebebiyle kullanan kişi için bile oldukça tehlikeli bir silah. Kendine zarar vermeden kullanmak için olağanüstü beceri ve çeviklik gerektirir.
- Kılıç ve kalkan ikilisi, kısa ve uç kısmı kıvrılan bir kılıç ve tek kola takılı bir kalkandan oluşuyor. Bu kombinasyon, saldırı ve savunma arasında harmonik bir denge gerektiriyor ve kişiye savaşta dengenin önemini öğretiyor.
urumi
- Hançer, yakın dövüş için kullanılır. Bu kısa, sivri silahlar hızlı ve ölümcül darbeler için tasarlanmıştır ve sıklıkla öz savunma tekniklerinde kullanılır.
- Uzun veya kısa sopa Kalaripayattu’daki silah kullanımının temel eğitimini oluşturur, mesafe, zamanlama ve ritmi öğretir.
Mızrak çok yönlülüğü için kullanılır. Kalaripayattu’da mızrak teknikleri, kuvvet, hız ve hassasiyet karışımını gerektiren saplama ve savurma hareketlerini içerir. - Otta, kendine has, kavisli bir ahşap silahtır. Otta, vücudun doğal hareketleriyle uyumlu belirli bir eğimle tasarlanmıştır, bu da onu hem saldırı hem de savunma için etkili bir araç haline getirir. Otta ile eğitim, karmaşık manevraların ustalığını gerektirir ve Kalaripayattu’nun ileri aşamalarında, hassasiyet, çeviklik ve hareket akıcılığına odaklanarak önemli bir yer tutar.
- Venmazhu, geleneksel bir savaş baltası türüdür. Bu balta genellikle her iki tarafı da keskin olan kısa, kavisli bir bıçağa ve ahşap bir sapla birleştirilen bir tasarıma sahiptir. Kalaripayattu eğitiminde kullanımı güç, koordinasyon ve hassasiyeti vurgular.
- Mace ya da Gada bir önemli bir silahtır. Gücü ve yeteneği sembolize eder ve kullanımı dövüş geleneğine derinlemesine yerleşmiştir. Gada genellikle, ahşap veya metal bir sapla bağlı ağır, küresel bir başlıktan oluşur. uygulayıcının gücünü, dayanıklılığını ve koordinasyonunu artırır. Yüksek derecede kontrol ve akıcılık gerektirir ve geliştirir.
Bildiğiniz üzere efendim, Hinduizm çok tanrılı bir inanış sistemidir. Bu tanrılar insani özelliklerin, mükemmelleştirilmesini simgelerler. Özellikle üç tanesi, Brahma, Vişnu ve Şiva, en yüksek ilahi gücü ifade ederler.
Efsaneye göre, Hindu tanrılarından biri olan Vishnu‘nun altıncı avatarı, yani dünya üzerinde yürüyen bedenlenmiş hali olan Parashurama, bu sanatı Shiva‘dan öğrenmiş ve Kerala’yı okyanus dibinden çıkardıktan kısa bir süre sonra Kerala’nın ilk yerleşimcilerine öğretmiş. Parashurama’nın Kerala’yı yaratışını anlatan Malayalam dilinde bir şarkı, ilk 108 kalariyi kurmasından ve ilk 21 Kalaripayattu ustasının yetiştirmesinden bahseder.
Böyle baktığımız zaman sanatın çok uzun bir zaman önce çok çok uzak bir galaksiye ait olduğunu söylemek bile mümkün neredeyse. Ama bazı araştırmacılar bu kadar ileri gitmeyip Kalaripayattu‘nun ilk formlarının m.ö. 600 civarlarına dayandığını söylüyorlar. Biraz daha net olmak istersek de 11. yy civarında bölgede patlak veren savaşlar sırasında Kalaripayattu bugün tanınan şeklini almış diyebiliyoruz.
Hemen hemen tüm geleneksel sanatların içinde olduğu Kalaripayattu repertuartında da bedensel ve zihinsel sağlığa dair çeşitli uygulamalar var. Meditasyon oldukça derin bir yere sahip burada. Aynı zamanda Kalaripayattu ustaları çeşitli masajlarla bedeni nasıl daha sağlıklı hale getireceklerini iyi biliyorlar. Sanatın bu parçaları da başka bir yazının konusu olsun. Keza çoğu zaman savaş sanatlarından bahsederken şifa oldukça ihmal ettiğimiz bir konu oluyor.
Oğuzhan Yılmaz
Eylül 2024
Kaynaklar:
- Wikipedia: Kalaripayattu – https://en.wikipedia.org/wiki/Kalaripayattu
- Kalari Manueuvre – https://kalaripayattuclass.com/about-kalaripayattu/
- Ahtma Karali – https://athmakalari.com/weapons-in-kalaripayattu
- Kadathanadan Kalari – https://kadathanadankalari.in/kalaripayattu-training/
Written by
Oğuzhan Yılmaz
Boş Ayna Dergi editörü ve yazarı. İda Dojo, Aikido eğitmeni (4.Dan Aikikai)
”Ayna olanı olduğu gibi gösterir. Olmasını istediğin gibi değil.”